A tervezői pályám weboldalakkal indult, mindenki azzal keresett meg, hogy “Szeretnék egy honlapot”. Lelkes kezdőként boldogan mondtam igent, sorra készültek a szép oldalak, mindenki elégedett volt. Én pedig életemben nem tanultam annyit, mint abban az időszakban. : )
Ezek a weboldalak viszont mindössze 3-4 évet éltek meg. Egyszerűen nem volt értelme tovább fenntartani őket.
A pályamódosításom – hogy weboldalak helyett ma már arculatokkal foglalkozom – egyik oka, hogy felismertem, ennél mélyebbre kell menni, ha tényleg támogatni akarom a hozzám forduló vállalkozónőket.
Szóval, ha te is sürgető késztetést érzel arra, hogy “kell egy weboldal”, olvasd el előbb ezt a cikket, amiben megosztom veled, hogy miért nem ez a legjobb kiindulópont, milyen kérdéseket érdemes előbb feltenni magadnak, és mikor éri meg weboldalba fektetni.
Kell vagy nem kell?
Egy weboldal láthatóvá tesz, bizalmat épít, és nagyszerű lehetőség arra, hogy kommunikálj (gondolj csak egy blogra vagy hírlevélre). Nem véletlenül jut szinte mindenkinek elsőként az eszébe, amikor csinál egy vállalkozást.
Ez a virtuális otthonod, amit lehet szépíteni, építeni, ahová becsöngethetnek az ügyfelek, és ahol mindig megtalálnak, ami megnyugtató számukra.
Az nem kérdés tehát, hogy egy weboldal hasznos vagy sem.
A kérdés inkább az: készen állsz-e rá?
Talán benned is felmerültek ezek a gondolatok:
Szeretném, ha többen ismernének meg és jönnének el konzultációra, ezért kell a honlap.
Szeretnék tanfolyamokat tartani, és kell egy felület, ahol jelentkezhetnek ezekre.
Valahol be kell mutatkoznom, és erre a legjobb hely egy weboldal.
Akkor vesznek komolyan, ha honlapom is van.
Mindegyik jogos, de mi van akkor, ha eljön a cselekvés ideje? Csak hogy a legegyszerűbb példát említsem: mi van akkor, ha meg kell írnod a honlapod szövegeit?
És mit kezdesz vele azután, hogy elkészült?
Vissza az alapokhoz
Mielőtt weboldalban gondolkodnál, azt javaslom, lépj vissza egyet, és tisztázd magadban ezeket az alapvető kérdéseket:
- Miért foglalkozol éppen azzal, amivel?
- Milyen értékeid és erősségeid teszik ezt egyedivé?
- Kikkel szeretnél dolgozni?
- Milyen változáson mennek keresztül azok, akik téged választanak?
- Ha valaki rád talál a közösségi médiában vagy a weboldaladon, milyen érzéseket szeretnél benne kelteni?
Miért foglalkozz ezzel?
Először is, a kérdésekre válaszolva sokminden letisztul benned. Ez formálhatja a szolgáltatásaidat, vagy azt, ahogy magadat látod.
Alapot ad az arculatodhoz, mert a vizuális megjelenésed – többek között – ezek alapján készül el.
És miután már tudod, hogy mit szeretnél létrehozni és van hozzá arculatod is, felépülhet a vállalkozásod köré az a rendszer, amin keresztül kapcsolódnak hozzád az ügyfelek.
Ennek a rendszernek a része a weboldal, vagy a közösségi felületeid.
Ráadásként, ha tiszták az alapok, sokkal könnyebben fogalmazol meg hiteles üzeneteket, és egyszerűbb lesz az egyik legnagyobb mumus, a szövegírás is. : )
Mikor érdemes befektetned egy honlapba?
Teljesen mindegy, hogy most indítod az első vállalkozásodat, vagy már a sokadikat építed – a weboldal ne az első lépés legyen.
Érdemes végigmenni a fent említett folyamaton, mert így nem egy üres kirakatot hozol létre, hanem egy olyan felületet, ami valóban téged tükröz, támogatja a céljaidat, és segíti azokat, akikhez szólni szeretnél.
A cél tehát az, hogy összhangba kerülj a vállalkozásoddal és a célcsoportoddal. A weboldal pedig egy nagyszerű eszköz ahhoz, hogy ők kapcsolódni tudjanak hozzád.
(Kép: Kaboompics)

