A letisztult design 5 legfontosabb összetevője

Mindent úgy csinálsz, ahogy a nagykönyvben meg van írva, mégsem vagy elégedett, ha ránézel az Insta feed-edre, vagy a honlapodra? Ha gyakran kevered a stílusokat, vagy még nem alakult ki összhang az általad használt látványelemek között, akkor a követőid pontosan ugyanazt fogják érezni, mint te – káoszt.

Az egyes számú varázslat abban rejlik, hogy minden alkalommal, amikor új kreatívot készítesz például a bejegyzésedhez, tudod, hogy kinek és miért készül. Erre jó a márkastratégia, és a következetesen kialakított vizuális identitás. 

A legjobb, ha van egy saját útmutatód – egy arculati kézikönyv – ami segít abban, hogy a vizuális elemeket következetesen használd. Ez pedig a kettes számú varázslat. 

A letisztult megjelenésed legfontosabb összetevői pedig erre a két fontos alapra épülnek. Nézzük, mik ezek – szerintem.

 

Margók és térközök

A zsúfoltság a rendetlenség érzetét kelti, és összezavar. Ez nem csak az otthonodra vagy a környezetedre, hanem a weboldaladra és a kreatív anyagaidra is vonatkozik. Tarts szünetet! A vizuális tervezésben ezt margókkal és térközökkel tudod megteremteni. Van hely a honlapodon. Van hely a sablonjaid szélén. Nem kell minden fehér részt kitölteni. A szövegek olvashatóbbá válnak, a képek jobban érvényesülnek, ha van körülöttük tér. Ez vonatkozik a szövegekre is – figyelj rá, hogy ne csússzanak össze az egymás alatt lévő szövegek!

Színhasználat

Következetesen. Félek, még meg is fogod unni ezt a kifejezést tőlem, de: ha kiválasztottad a színpalettádat, akkor tartsd magad hozzá! 3-4 szín bőven elég, ezeket már változatosan tudod kombinálni, képekkel kiegészíteni. A szivárvány többi színét pedig hagyd meg másoknak.

Tipográfia

Keresem a következetes szó szinonimáit… : ) Mert a betűtípusokra ugyanaz vonatkozik, mint a színekre. 2-4 féle betűtípussal már mindent leírhatsz kiemelhetsz, felhívhatod velük a figyelmet. Ehhez két fontos dolgot tennék hozzá.

Ha magyar nyelvű honlapod van, és magyarul kommunikálsz, akkor csak olyan betűtípust válassz, ami tartalmazza a magyar ékezeteket (latin extended és/vagy multilingual). Biztos láttál már vastag Ő vagy Ű betűket éktelenkedni weboldalakon – inkább a betűtípus legyen kompromisszumos, mint hogy állandóan figyelni kelljen arra, hogy kihagyd a szövegekből ezt a két betűt (nem fog menni, próbáltam).

A másik fontos dolog a hierarchia. Nem véletlenül választunk különböző betűket címsorokhoz, törzsszöveghez, vagy kiemelni kívánt szövegekhez. Ezt a felépítést tartsd meg a grafikai anyagokban is, ne csak a honlapon!

Egyszerűség

Mielőtt telezsúfolnál szöveggel egy poszt vagy story sablont, gondold át, hogy tényleg szükség van-e ennyi információra. Sok szöveget normál méretű betűkkel nehéz vizuálisan megjeleníteni. Szorítkozz a lényegre, és minden egyéb információt írj ki a posztod mellé, mondd el videóban, vagy csinálj több oldalas lapozós posztot. Ugyanez igaz a honlapokra is. Vagy a fogalmazás legyen tömörebb, vagy a szövegek tagolása legyen emészthető.

Fotók

Ha megvan az első két varázslat, amit a cikk elején említettem, akkor már vonalvezetőd is van a brand- és stock fotók kiválasztásához. Ha még nincs, akkor figyelj arra, hogy a képek mind színben, mind stílusban passzoljanak egymáshoz, és a színpalettádhoz. 

És egy tipp: nem kell mindig a teljes képet használni! Néha jobb felnagyítani egy részletét, és azt helyezni fókuszba, mert így kevésbé lesz zsúfolt az összhatás.

 

(Kép: Canva / Vlada Karpovich, Mockup: Moyo Studio)

 

Tanulj velem!

Iratkozz fel hírlevélre, és havonta néhány alkalommal megosztom veled a tippjeimet, a gondolataimat, és időnként hasznos ajándékokat is küldök.